Blog Detail

454654_391.jpg

Rozmowa kwalifikacyjna.

Bardzo często, gdy firma szuka pracowników, zaprasza kilku najlepszych kandydatów na tzw. rozmowę kwalifikacyjną. Jest to okazja do bezpośredniej rozmowy z kandydatami i wyboru tej jednej osoby, którą firma zatrudni.

Rozmowa o firmie...

Przed rozmową warto dowiedzieć się więcej o firmie: od kiedy istnieje, czym się zajmuje, ile osób zatrudnia? Do
kogo należy i jaką ma pozycję na rynku? Takie informacje (można je znaleźć na przykład w internecie) przydadzą się w trakcie rozmowy. Bardzo często pracodawca bada, czy kandydat na pracownika przygotował się do spotkania, czy wie coś o firmie, w której chce pracować.

Przed rozmową warto też odwiedzić siedzibę firmy – zobaczyć, jak wygląda. Jeżeli staramy się o pracę w sklepie, wejdźmy do niego wcześniej, zobaczmy, jakich ma klientów, jak są obsługiwani, jak zachowują się pracownicy, a także – jak są ubrani. To pozwoli się nam zorientować, jakie oczekiwania ma firma wobec swoich pracowników.

i o Tobie...

Rozmowa toczyć się będzie przede wszystkim na temat kandydata. Jego głównym zadaniem jest pokazanie, że jest idealnym pracownikiem na poszukiwane stanowisko. Musi więc przygotować się do odpowiedzi na pytania o to, co może zaoferować firmie? jakie ma umiejętności, które firmie się przydadzą? Warto pochwalić się wcześniejszym doświadczeniem i podawać konkretne przykłady swoich poprzednich działań, mówić o ich efektach. Prawie zawsze na rozmowie padnie propozycja: „proszę powiedzieć o sobie coś więcej”.

Takie pytanie zadawane jest szansą na opowiedzenie o sobie w pozytywny sposób. Warto wcześniej opracować sobie krótki tekst o sobie, nauczyć się go na pamięć i wygłaszać (także przez telefon przy poszukiwaniu pracy) – ktoś nie znający biegle języka może wówczas skoncentrować się na poprawnej wymowie, nie treści wypowiedzi. Efekt autoprezentacji jest wtedy lepszy.

Dosyć często w czasie rozmowy padają nie tylko pytania o to, co potrafimy, ale też – co nas stresuje albo jak spędzamy wolny czas. Możemy być zapytani o nasze oczekiwania w stosunku do pensji albo o nasz stan zdrowia. Oczywiście nie można przewidzieć wszystkich pytań, jakie pojawią się w trakcie rozmowy, ale większość bywa podobna – często pracodawcy zadają pytania na temat tego, co kandydat na pracownika napisał w CV.

Trzeba być na czas!

Przed dniem rozmowy kwalifikacyjnej dobrze zbadać, jak dotrzeć na miejsce i ile czasu zajmuje droga. Lepiej przyjść 20 minut wcześniej i poczekać, niż się spóźnić. Może być tak, że chwila spóźnienia spowoduje, że pracy nie dostaniemy.
Przed rozmową z pracodawcą trzeba się koniecznie wyspać. Podkrążone oczy i zły humor to ostatnia rzecz, na jaką można sobie wtedy pozwolić.

Strój

Na wszelki wypadek warto sobie przygotować kilka wersji stroju (albo wcześniej dobrze sprawdzić prognozę pogody). Strój na rozmowę trzeba dobrać do rodzaju pracy, o którą się ubiegamy, zawsze trzeba być ubranym czysto i schludnie. Najlepiej ubrać się klasycznie – kobiety mogą założyć kostium, a mężczyźni garnitur. Źle widziany jest ostry makijaż. Na czas rozmowy kwalifikacyjnej koniecznie trzeba wyłączyć telefon komórkowy!

Сайт поиска вакансий в Польше

O co Ty możesz spytać?

Rozmowa kwalifikacyjna to czas, by kandydat dowiedział się więcej o oferowanej pracy. W czasie rozmowy można więc zapytać m.in. o to, na czym dokładnie polega oferowana praca, czy będziemy mieć możliwość awansu i podwyżki, jeśli będziemy dobrze pracować, w jakie dni tygodnia się w tej firmie pracuje.

Zwykle o efekcie rozmowy kwalifikacyjnej nie dowiadujemy się od razu, ale w ciągu kilku dni. Jeśli dostaniemy propozycję pracy – gratulacje! Najważniejsze teraz to podpisać umowę z pracodawcą i pracy nie stracić. Jeśli pracy nie dostaniesz – trudno. Nie zniechęcaj się. Nawet nieudana rozmowa uczy Cię, jak wygląda polski rynek pracy. Następnym razem poradzisz sobie lepiej.

Kontakt
Polska. Warszawa. Jeśli masz pytania lub sugestie, napisz do nas.

Zapewniamy usługi w zakresie indywidualnego doboru personelu różnego poziomu.

Nie tylko szukamy pracowników dla Twojej firmy, możemy również pomóc w ocenie i testowaniu.