Blog Detail

headhunter_578.jpeg

Kto to jest headhunter i za co mu płacą?

Jednym ze sposobów znalezienia pracy jest nawiązanie efektywnej współpracy z headhunterem, czyli aplikowanie na stanowiska oferowane przez firmę rekrutacyjną. Warto zatem dowiedzieć się, jak wygląda jego praca i w jaki sposób z nim współpracować.

Headhunter (nazywany też rekruterem czy talent sourcerem), jako pracownik agencji zatrudnienia lub agencji doradztwa personalnego, jest opłacany przez jej klientów, czyli firmy, organizacje albo instytucje, dla których jego agencja poszukuje kandydatów do pracy. Wynagrodzenie firmy rekrutacyjnej za znalezienie odpowiedniego kandydata stanowi wielokrotność jego miesięcznego wynagrodzenia lub procent od jego rocznej pensji. Na wynagrodzenie headhuntera natomiast składa się podstawa oraz bonus uzależniony od liczby zrealizowanych procesów rekrutacyjnych. Pobieranie przez headhunterów opłat od kandydatów jest niezgodne z prawem.


Agencja rekrutacyjna, podpisując umowę z klientem, oferuje gwarancję na zatrudnionego pracownika (zazwyczaj na okres od trzech do sześciu miesięcy), co oznacza, że jeśli pracownik lub firma zrezygnują ze współpracy w tym czasie, agencja musi zaproponować klientowi nowych kandydatów. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli utrzymujesz dobre relacje z headhunterami, ale Twoje kompetencje nie znajdują odzwierciedlenia w prowadzonych przez nich projektach, Twoja kandydatura nie zostanie przedstawiona klientowi. Dla rekrutera ryzyko jest zbyt duże.

Nie opłaca mu się proponować kandydatów, którzy przed upływem gwarancji zostaną zwolnieni, ponieważ wówczas proces rekrutacyjny trzeba będzie przeprowadzić ponownie w ramach tego samego wynagrodzenia (w niektórych, skrajnych przypadkach, firma rekrutacyjna musi zwrócić część wynagrodzenia klientowi).

TWOJE CV A INFORMACJA ZWROTNA OD HEADHUNTERA

Praca headhuntera jest również oceniana na podstawie zawartości CV zaproponowanych kandydatów. Po pierwsze profil kandydata musi być jak najbardziej zbieżny z oczekiwaniami klienta, po drugie musi to być odpowiednio wyeksponowane w dokumentach aplikacyjnych. Nie wszyscy kandydaci potrafią dobrze opracować CV. Zdarza się, że headhunter po podjęciu decyzji, że zaproponuje danego kandydata klientowi, prosi kandydata, by ten naniósł zmiany w CV kandydatów do projektu, ocena kandydatów, przedstawienie kandydatów klientowi, umawianie kan-dydatów na spotkania z klientem, ewentualne wsparcie podczas negocjowania wynagrodzenia z wybranym kandydatem i zamknięcie procesu, czyli informacja zwrotna do kandydatów biorących udział w rekrutacji. Nie zawsze wszystkie etapy prowadzi jedna osoba, zależy to od wielkości firmy rekrutacyjnej.

W niektórych przypadkach hadhunterzy zajmują się również aktywnym pozyskiwaniem klientów i sprzedażą usług rekrutacyjnych.
Pozyskiwanie kandydatów odbywa się różnymi metodami, między innymi poprzez ogłoszenia, bazę danych firmy rekrutacyjnej, własną sieć kontaktów (np. w GoldenLine), zewnętrzne bazy danych, system poleceń od innych kandydatów, aktywne definiowanie i kontakt z potencjalnymi kandydatami poprzez portale społecznościowe, aktywne „wyławianie” kanze względu na konkretny projekt rekrutacyjny.

Dodaj CV, Dodaj Darmowe ogłoszenia o Pracę

Headhunter nie opiniuje CV kandydatów, ale analizuje je pod kątem projektów, które prowadzi. Nie udziela też informacji zwrotnych o dokumentach aplikacyjnych, ponieważ... nikt mu za to nie płaci.
Headhunterzy prowadzą zazwyczaj kilka lub kilkanaście projektów jednocześnie. W każdym projekcie prezentują klientowi krótką listę około trzech - czterech kandydatów. W praktyce oznacza to, że analizują setki CV, rozmawiają z wieloma kandydatami, zanim ta krótka lista dla klienta powstanie.

JAK PRACUJE HEADHUNTER?

Proces rekrutacyjny prowadzony przez headhuntera zasadniczo dzieli się na kilka etapów: pozyskanie dydatów z firm, dla których obecnie pracują (od tej metody wzięła się nazwa headhunter).
Ocena kandydatów zazwyczaj odbywa się po roz-mowie rekrutacyjnej, czasami headhunterzy stosują też testy osobowościowe czy analityczne, próbki pracy lub narzędzia typu Assessment Center.

CZEGO MOŻNA OCZEKIWAĆ OD HEADHUNTERA?

Zadaniem headhunterajest między innymi przeprowadzanie Cię przez proces rekrutacji To właśnie on powinien:
udzielić Ci bardziej szczegółowych informacji na temat stanowiska, związanych z nim zadań, zakresu odpowiedzialności i struktury firmy, podpowiedzieć, jakiej wysokości wynagrodzenia możesz się spodziewać na danym stanowisku, poinformować Cię o etapach procesu rekrutacyjnego, m udzielić Ci informacji zwrotnej po rozmowie z potencjalnym pracodawcą.

Czasami, jeśli headhunter posiada pełne informacje o procesie rekrutacyjnym i stanowisku, co niestety nie jest regułą, może także:
udzielić Ci informacji o celach i kulturze organizacyjnej firmy, do której aplikujesz, dać wskazówki, jak przygotować dokumenty aplikacyjne w kontekście danego procesu rekrutacyjnego i jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej, pomóc podczas negocjowania wynagrodzenia z potencjalnym pracodawcą, udzielić Ci informacji na temat tego, jak wypada Twoja kandydatura na tle innych kandydatów, i podsunąć pomysł na to, jaki jest Twój uniąue selling point (to, co Cię wyróżnia), udzielić Ci informacji o kluczowych kryteriach wyboru kandydata.

 

By Twoja współpraca z headhunterem była skuteczna, pamiętaj o kilku zasadach.

ODPOWIADAJ NA WIADOMOŚCI
- szanuj zarówno jego, jak i swój czas.
STARAJ się ODPOWIADAĆ na propozycję pracy jak najszybciej, nawet jeśli nie jesteś nią zainteresowany, odmowa to też ważna informacja.

JEŚLI MASZ DODATKOWE PYTANIA związane z proponowanym stanowiskiem, napisz jakie (staraj się być konkretny). Jeśli potrzebujesz czasu na zastanowienie się nad propozycją
- poinformuj headhuntera, że udzielisz odpowiedzi do tego a tego dnia. Czas na zrealizowanie projektu rekrutacyjnego z roku na rok jest coraz krótszy
- zazwyczaj procesy trwają po kilka tygodni, ale bywa też tak, że headhunter musi przedstawić kandydatów w ciągu tygodnia, zależy mu zatem na szybkiej informacji (najlepiej po jednym - dwóch dniach), czy kandydat jest zainteresowany danym procesem rekrutacyjnym.

  • ZADBAJ, BY TWOJE DOKUMENTY APLIKACYJNE były spójne, czytelne i profesjonalnie opisane.
  • INFORMUJ O ZMIANACH W karierze.
  • WYSYŁAJ AKTUALIZACJE CV, aktualizuj swój profil w GoldenLine.
  • BĄDŹ PRZYGOTOWANY do rozmowy rekrutacyjnej z headhunterem tak jak do rozmowy z potencjalnym pracodawcą.
  • BĄDŹ SZCZERY, komunikuj się efektywnie - informuj otwarcie o swoich oczekiwaniach finansowych, o swojej dostępności, o tym, dlaczego rozważasz zmianę pracodawcy (czego brakuje Ci w obecnej firmie, na obecnym stanowisku, czego oczekiwałbyś na nowym). Jeśli szukasz możliwości rozwoju, zwerbalizuj, co oznacza dla Ciebie rozwój: nowe projekty, szkolenia, studia podyplomowe, awans poziomy, awans pionowy czy podwyżkę?
  • INFORMUJ O SWOICH DECYZJACH. Jeśli na przykład podczas procesu rekrutacyjnego otrzymasz inną ofertę pracy i zdecydujesz się ją przyjąć, to niezwłocznie poinformuj o tym headhuntera. Jeśli uczestniczysz w innych procesach rekrutacyjnych, nie ukrywaj tego.
  • ZAPYTAJ, CZY TWOJE CV wystarczająco podkreśla kompetencje, które są poszukiwane przez potencjalnego pracodawcę. Bądź otwarty na sugestie i zmiany w CV.
  • JEŚLI ZALEŻY CI NA OFEROWANEJ PRACY i wiesz, że Twoja kandydatura zostanie polecona potencjalnemu pracodawcy, napisz do headhuntera wiadomość z podsumowaniem swojego doświadczenia w kontekście oferowanego stanowiska.
  • JEŚLI BIERZESZ UDZIAŁ W ROZMOWIE REKRUTACYJNEJ PRZEZ TELEFON, Zadbaj o komfort własny i rozmówcy. Najlepiej taką rozmowę przeprowadzać w domu lub w innym miejscu, w którym nikt Ci nie będzie przeszkadzał. Uprzedź o niej domowników, wyłącz wszystkie sprzęty mogące zagłuszać rozmowę, jeśli masz małe dzieci, upewnij się, że ktoś się nimi zajmie w tym czasie. Nie zaczynaj rozmów rekrutacyjnych, prowadząc samochód, w środkach komunikacji miejskiej ani w innych miejscach publicznych, w których hałas może zagłuszać Twoje wypowiedzi.

Jeśli rozmowa odbędzie się przez Skype, sprawdź, czy Twoja kamera działa poprawnie. Pamiętaj, że podczas wideorozmowy obowiązują takie same zasady jak podczas rozmowy bezpośredniej - Twój ubiór powinien być profesjonalny.

JEŚLI TWOJE PLANY ULEGŁY ZMIANIE i nie możesz pojawić się na rozmowie rekrutacyjnej, poinformuj headhuntera z odpowiednim wyprzedzeniem i zaproponuj nowy termin.

TRZYMAJ się USTALEŃ, na przykład tych dotyczących oczekiwań finansowych. Jeśli podałeś headhunterowi swoje oczekiwania finansowe na poziomie X, podaj tę samą kwotę podczas rozmowy z potencjalnym pracodawcą, o ile nie nastąpiły istotne zmiany w zakresie oferowanego stanowiska.

ZARZĄDZAJ RELACJAMI. Będziesz kilkakrotnie zmieniał pracę w swojej karierze. Traktuj headhuntera tak jak sam chciałbyś być traktowany. AGNIESZKA P.

Kontakt
Polska. Warszawa. Jeśli masz pytania lub sugestie, napisz do nas.

Zapewniamy usługi w zakresie indywidualnego doboru personelu różnego poziomu.

Nie tylko szukamy pracowników dla Twojej firmy, możemy również pomóc w ocenie i testowaniu.